Mitä on jooga

Vastaus kysymykseen - mitä on jooga?

Joogan hyödyt ovat ilmiselvät ja huolimatta siitä, että se on kehittynyt alun perin Intiassa ja on liittynyt uskontoihin. Nykymuotonsa se löysi 1800 -luvulla, jolloin se muotoutui fyysiseksi harjoitukseksi länsimaistuessaan. Nykypäivänä siihen ei liitetä enää uskonnollista merkitystä. Se on tapa harjoittaa rentoutumista sekä kehon terapiaa, joten se sisältää jonkin verran meditaatiota sekä asentoharjoituksia. Sitä pidetään kokonaisvaltaisena eheyttäjänä, joka vaikuttaa mieleen, kehoon sekä tietenkin sieluun. Tärkeintä on hallittu hengitys ja erilaiset asennot. Jokainen kulttuuri, johon jooga on otettu, ymmärtää sen opetukset, harjoitukset ja päämäärän omalla tavallaan. Ne muodot, jotka keskittyvät enimmäkseen meditaatioon, tarjoavat lähinnä keskittymis- ja rentoutumisharjoituksia. Asentojooga puolestaan suosii hengitysharjoituksia sekä kehollisia harjoitteita. Näistä on myös olemassa yhdistelmiä.

Mitä on jooga? Se on kysymys, johon ei voi antaa suoraa vastausta vaan asiaa pitää lähestyä toista kautta. Joogan vaikutukset riippuvat paljolti siitä, millaisia harjoitteita tehdään ja millaisella tempolla. Tehokkuus riippuu näistä seikoista.

Mitä on jooga

Joogan vaikutukset terveyteen

Jooga on tehokas liikuntamuotona ja harjoituksesta riippuen sen teho voi olla joko samanlaista kuin kevyt kävely tai toisaalta siitä saa jopa selkeää aerobista hyötyä. Sitä on niin montaa muotoa, mutta jopa rauhallisuudestaan huolimatta se parantaa notkeutta ja tasapainoa samoin kuin lihaskuntoa. Lisäksi se lieventää stressiä.

Yhdysvalloissa on tutkittu tarkemmin sen vaikutuksia ja siellä huomattiin, että se vähentää sairastumisriskiä ja varsinkin selkävaivoihin sillä on positiivista vaikutusta. Toisaalta sillä on myös omat vaaransa ja väärin tehtyinä liikkeet voivat jopa aiheuttaa vammoja. Näitä tosin sattuu enemmän fyysisissä muodoissa kuten astangajoogassa. Siksi harrastus onkin hyvä aloittaa ohjaajan johdolla, jotta liikkeet oppii oikein.

Joogan yhteys meditaatioon

Samalla tavoin kuin meditaatiossa, myös jooga keskittyy oikeanlaiseen hengitykseen. Siitä voikin sanoa, että meditaatio on muodostunut tärkeäksi osaksi joogaa. Rauhallinen hengitys, sopiva lämpötila sekä ajatuksen vieminen ensin kehoon ja tavallaan työntämällä kaikki mahdolliset ajatukset kokonaan pois. Ajatus kohdistetaan sen jälleen kehon tuntemukseen. Tämän tarkoituksena on ”tyhjentää pää” sekä keskittyä tuntemaan itsensä ja rauhoittua ilman kiirettä.

Samanlainen vastaus tulee mieleen, kun antaa vastausta kysymykseen mitä on meditaatio? Maallisen tason harjoitteilla on tarkoitus päästä mahdollisimman pitkälle rentoutuksessa, vähentää stressiä ja saada ajatus kulkemaan paremmin. Kaikki tämä vaikuttaa myös siihen, että keskittymiskyky kasvaa huomattavasti. Hyvinvointia lisää se, että tyyneys ja keskittynyt mieli ovat tasapainossa eikä negatiivisilla tunteita ja ajatuksia ole. Ne on ainakin helposti harjoitteilla poistettavissa.

Mitä on jooga

Mitä on jooga ja sen eri muodot?

Mitä on jooga ja millaisen elämäntavan se tarjoaa? Hare krishna -tietoisuuden menetelmä on bhakti -jooga. Länsimaissa on monia tyylejä ja ne on jaoteltu perinteisiin, moderneihin sekä postmoderneihin. Perinteisiä ovat muun muassa karma-, bhakti-, astanga-, hatha- ja mantrajooga. Moderneja ovat sivananda-, bikram-, kundaliini- sekä sahajajooga. Postmoderneista löytyvät hot-, yin-, flow-, äjiä- sekä äitiysjooga. Tyylejä on yhdistetty myös muihin lajeihin kuten pilatekseen, tanssiin, akrobatiaan ja jopa SUP -lautailuun. Jokaiselle löytyy varmasti oma joogalaji helposti.

Joogan hyödyt ovat sen kokonaisvaltaisuudessa. Useimmilla ihmisillä on tarve voida hyvin sekä sisäisesti että myös hallita mieltä ja tulla fyysisesti hyvään kuntoon. Harjoitteet eivät ole pelkkää venyttelyä vaan ne myös vahvistavat ja venyttävät lihaksia sekä haastavat tasapainoa. Myös kehonhallinta tulee tässä lajissa tutuksi. Hengitys- ja rentoutusharjoitukset kuuluvat siihen erottamattomasti ja niillä saakin stressiä vähennettyä huomattavasti. Matala stressitaso auttaa keskittymisessä, jolloin myös unen laatu paranee. Hyvin nukkunut on pirteä.