Hare krishna » Hyvänmielen blogi » Jooga hengitys rentouttaa

Jooga hengitys rentouttaa

Joogatessa oppii hengittämään oikein.

Elämä ja hengittäminen kuuluvat yhteen, joten siksi joogassa hengittämisen oppiminen korostuu. Hengittäminen sinällään on ihmisellä varsin itsenäinen toimenpide eikä sitä tule edes sen kummemmin ajatelleeksi. Jooga hengitys on keskittymistä hengitykseen ja kun sen osaa paremmin, elämä muuttuu laadukkaammaksi. Joogan myötä hengitys muuttuu syvähengittämiseksi ja sen lisäksi se tuo ryhtiä olemukseen. Eikä siinäkään vielä kaikki, vaan harjoitteluun saa lisää tehoa sekä aineenvaihdunta ja verenkierto vilkastuvat. Tärkeää on myös huomata, että keuhkojen kapasiteetti kasvaa.

Millaista on jooga hengitys?

Joogassa hengitysharjoitukset alkavat usein siten, että sisäänhengitys tapahtuu nenän kautta ja uloshengitys suun kautta. Monissa joogan lajeissa hengitys tehdään kuitenkin nenän kautta ja suu on kokonaan kiinni. Tässä tilanteessa voi usein olla vaikeaa hengittää sen vuoksi, että rintakehä on kireä. Pienen harjoittelun jälkeen rintakehä kuitenkin avautuu ja hengittäminen helpottuu. Joogan tyylit vaikuttavat siihen, millainen rytmi hengityksessä on. Astangassa yhdistetään hengitys ja liike, kun Yinissä hengitys tapahtuu paikoillaan venytyksessä.

Jos tämän perusteella vastataan kysymykseen, mitä on jooga? Niin voisi kuitata, että paremman hengityksen oppimista. Itse asiassa hyvällä hengityksellä on myös vaikutusta siihen, kuinka helposti saat itsesi rentoutumaan. Rentoutuminen puolestaan saa vallattomat ajatukset hiljennettyä. Se toimii hyvin myös iltaisin. Pranayama on hengitysharjoitus, jolla saa mielen ja kehon hyvään tasapainoon. Harjoitukset eivät vie tuntia päivästä vaan sen oppii hyvin nopeasti harjoittelemalla muutaman minuutin päivässä.

Tulihengitys tuo monia hyötyjä

Tulihengitystä on helppo harjoitella. Sisään hengitetään nenän kautta mahdollisimman pehmeästi ja syvään. Keuhkot täyttyvät ja kun ne ovat täynnä, hengitetään ulos voimakkaasti. Kaiken ilman pitää poistua keuhkoista. Myös vatsaa tulee supistaa vasten selkärankaa, koska se stimuloi palleaa. Tempoa voi lisätä sen mukaan, kun kokemusta tulee lisää. Koko harjoituksen ajan on keskityttävä vain hengittämiseen, niin ajatukset saa vähitellen pysäytettyä ja hengitys poistaa mielestä negatiivista energiaa.

Avainsanat: